Waarom ik voor het vrije school onderwijs heb gekozen

Van jongs af aan ga ik al naar de vrije school. Begrippen als jaarfeestliederen, euritmie en bijenwas, zijn voor de meeste mensen vreemd. Toch zijn het juist die dingen die mij het meest aantrekken. De Vrijeschool is ontstaan uit de filosofie achter de Antroposofie. Rudolf Steiner is de grondlegger hiervan. Hijzelf was niet alleen een filosoof maar ook wetenschapper.

De naam ‘’vrije school’’ roept vaak misvattingen op.

Nee, de kinderen zijn niet vrij in wat ze doen. Ze hebben ‘’gewoon’’ les, en worden niet laissez-faire opgevoed (althans, niet allemaal).Wees maar niet bang.

Wat mij het meeste aanspreekt op de vrije school is dat er veel aandacht wordt besteed aan kunstzinnige vakken. Nat-op-nat schilderen, kleien, boetseren, breien, blokfluit, vilten, spinnen, weven, je leert het allemaal. Euritmie was mijn minst favoriet, achteraf gezien heeft het wel bijgedragen aan mijn ontwikkeling.

‘’Lekker zweverig allemaal’’

Tja, het moet je wel aanspreken. Bij mij doet het dat juist wel, Ik heb namelijk ook op andere scholen gekeken. Zowel in mijn privé situatie als in mijn studententijd. Tijdens mijn studie HBO Pedagogiek viel mij al meteen op dat er op veel scholen met digiborden worden gewerkt. Ik heb mij daar op vele manieren overheen proberen te zetten, maar ik voel zo’n weerstand op dat gebied.

Het onderwijs kan prima zonder al die digitale apparatuur in de school. Tegenwoordig zijn er genoeg prikkels voor die kinderen. Tijdens het eten leest de leerkracht voor in plaats van Schooltv.

Ik kan mij nog goed herinneren dat ik op de basisschool zat en dat wij elke ochtend snel op het krijtbord gingen kijken naar de kunstwerken van de leerkracht. Ook hier zit weer een hele filosofie achter.

Ik begrijp ook wel dat als je als buitenstaander een vrije school in loopt dat het er allemaal anders uitziet. In elke ruimte is er wel een andere kleur gebruikt op de muur en staat er minimaal één natuurtafel. De kleuterklas is bijvoorbeeld roze geschilderd. Overal waar je kijkt is hout, wol en zijde.

‘’Dus, je leert eigenlijk veel kunst en verder niets?’’

Nou, de leerkrachten gebruiken juist de kunstvakken om de ‘’saaie’’ vakken makkelijker te maken. Een voorbeeld hiervan is de muziek die tijdens de rekenvakken worden toegepast om ritmes te onderbouwen en bijvoorbeeld tafels spelenderwijs te leren.

Naast de ‘’normale’’ vakken worden krijgen de kinderen door de jaren heen dus ook nog:

  • Euritmie
  • Handenarbeid
  • Frans
  • Duits

Ook de periodelessen vind ik fantastisch.

Kortom.

Er valt over dit onderwerp zoveel te vertellen, maar eigenlijk heb ik het belangrijkste wel gehad. Als je nog niet op alle linkjes hebt geklikt dan raad ik je aan om dat nog te doen, mits je meer wilt weten over dit onderwerp.

Mocht je randen enthousiast zijn geworden maar is je kindje nog veel te jong om naar school te gaan, niet getreurd. Er bestaan ook genoeg peuterspeelzalen, kindercentra’s, gastouders met de antroposofie als grondslag.

Wil je jaarfeesten ook in huis halen? Dan kan je natuurlijk ook dit boek kopen!

Ik hoop dat jullie het leuk vonden om te lezen. Voor wat voor soort onderwijs hebben jullie uiteindelijk gekozen?

*Dit artikel bevat een of meerdere affiliate links

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *